پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118526
چه کسي کم‌کاري کرده است؟/ حکايتي از تصاوير غربي بر دفاتر ايراني
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2457

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، با نزديک شدن به سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس، شاهد توليد نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير در سراسر کشور هستيم که گاه برخي از اين توليدات داخلي و بعضي ديگر وارداتي هستند.

در اين برخي از توليدکنندگان داخلي آن هم با تبليغ و استفاده از برندها و تصاوير غربي نظير پرندگان خشمگين، باربي، بتمن، باب اسفنجي، بنتن و کيتي، محصولات فرهنگي خود را که بيشتر در حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير است از طريق دست‌فروشاني در سطح کشور به فروش مي‌رسانند که به تازگي نيز شاهد فروش گسترده اين نوع لوازم‌التحريرها در واگن‌هاي متروي تهران هستيم.

به همين منظور به سراغ چندين توليدکننده و واردکنندگان لوازم‌التحرير رفته و با آنها درباره مشکلات اين صنف به گفت‌وگو پرداختيم که در ذيل از خاطرتان مي‌گذرد:

حسن کرباسيان مديرعامل توليد «دوکا دفتر»، بيان مي‌کند: حدود 50 سال است که پدرم در حوزه توليد دفاتر تحرير فعاليت داشته و 24 سال است که بنده به صورت جدي به اين حوزه ورود يافته‌ام و زير مجموعه يکي از اتحاديه‌هاي کشور به نام صحافان به شمار مي‌روم.

 

 

* دامن‌زدن دولت و صدا و سيما بر تبليغات تصاوير غربي در کشور

وي مي‌افزايد: بيش از يک دهه از ورود و توليد نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير با برند و تصاوير غربي مي‌گذرد. مشکلي که تاکنون وجود داشته، اين است که دولت، صدا و سيما و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي با ورود اين محصولات و سپس پخش انيميشن و کارتون‌هايي با اين موضوع، به اين قضيه دامن‌زده‌اند.

کرباسيان ادامه مي‌دهد: يکي از دلايل ترويج فرهنگ غرب در کشور، به همين توليدکنندگان ايراني مربوط مي‌شود، يعني آنها با استفاده از تصاوير و کاراکترهاي محبوب در ميان مخاطبان کودک و نوجوان بر روي دفاتر و لوازم‌التحرير به اشاعه فرهنگ غرب پرداختند چراکه استفاده از اين تصاوير بر روي محصولات فرهنگي سود خوبي را براي توليدکنندگان ايراني داشته و آنها هم به خاطر اين سود بر توليد آن استمرار ورزيده‌اند.

 

 

* تبليغات بسيار ضعيف لوازم‌التحرير اسلامي _ ايراني در کشور

وي با اشاره به اين مطلب که تاکنون شخصيت‌سازي و تبليغات ما در حوزه نوشت‌افزار بسيار ضعيف بوده است، بيان مي‌کند: برندهاي غربي از پشتوانه و حمايت‌هاي مالي خوبي برخوردار هستند اما در کشور براي توليد يک برند اسلامي _ايراني هيچ حمايتي وجود ندارد حتي اگر بخواهيم تصويري از يک برنامه تلويزيوني و يا يک فيلم را بر روي نوشت‌افزار قرار دهيم بايد مبلغ گزافي را به تهيه‌کنندگان برنامه‌هاي مربوطه پرداخت کنيم.

کرباسيان ادامه مي‌دهد: متأسفانه برخي اوقات توليدکنندگان ايراني علاوه بر خريد تصاويري از شخصيت‌هاي تلويزيوني بايد براي تبليغات آن نيز مبلغي را به تهيه‌کنندگان پرداخت کنند که همين امر باعث بروز مشکلات مالي براي اين افراد خواهد شد.

* در کشور ما بر روي همه چيز هزينه مي‌شود، الا فرهنگ!!

به گفته وي، در کشور ما بر روي همه چيز هزينه مي‌شود، الا فرهنگ!! در صورتي که بايد بر اشاعه فرهنگ اسلامي _ ايراني هزينه‌هايي صورت گيرد چراکه نمي‌توان به مقوله فرهنگ به چشم اقتصادي نگاه کرد يعني اگر بخواهيم کار فرهنگي ماندگار و سالمي داشته باشيم، دولت نيز بايد براي آن هزينه صرف کند.

اين توليدکننده نوشت‌افزار با اشاره به اين مطلب که تصاوير غربي هنوز جايگاه خود را در ميان مخاطبان حفظ کرده‌اند،‌ گفت: اکنون بازار لوازم‌التحرير کشور به تصاوير غربي اشباع شده است به همين منظور بهترين زمان براي فعاليت بر تصويرسازي ايراني، همين زمان است يعني بايد با انديشيدن تدابير لازم تصاوير و کاراکترهاي اسلامي _ ايراني را وارد بازار نوشت‌افزار کنيم.

وي ادامه مي‌دهد: اگر اکنون شکرستان پرمخاطب است به خاطر اينکه مردم ديگر از تبليغات و برندهاي غربي خسته شده‌اند و به سمت دفاتر و تصاوير داخلي روي آورده‌اند، پس اکنون مي‌توان با برنامه‌ريزي درست و به‌جا و با ساخت فيلم و انيميشن براي مخاطبان کودک و نوجوان شخصيت‌هايي را خلق و در ميان آنها به محبوبيت رساند.

 

 

بر اساس اين گزارش، توليد کاراکتر و يا شخصيت کارتوني براي تصويرگران ايراني که خوشبختانه در اين حوزه نيز در جشنواره‌هاي مختلف جهان، خوب درخشيده‌اند، کار مشکل و نشدني نيست به طور مثال چند سالي است که شاهد حضور پررنگ تصويرگران کتاب کودک و نوجوان در جشنواره‌هاي جهاني و کسب افتخاراتي براي آنها هستيم که اگر از اين افراد براي توليد تصاوير و شخصيت‌هاي جديد به خوبي استفاده شود، قطعاً با برنامه‌ريزي صحيح مي‌توان بازار اشباع شده از تصاوير غربي را به تصاوير ملي و بومي تغيير داد.

اکثر توليدکنندگان ايراني به خاطر نداشتن يا در دسترس نبودن تصاويري از انيميشن‌هاي گوناگون ايراني مجبور هستند که تصاوير خود را از اينترنت ذخيره و با کمي کيفيت‌سازي بر روي جلد دفاتر تحرير قرار دهند که اگر متولي فرهنگي در اين بخش احساس خطر کند و با تشکيل گروهي از تصويرگران حوزه کودک و نوجوان به ايجاد خلاقيت و نوآوري در اين حوزه پرداخته و تصاوير را با قيمتي اندک و يا رايگان در اختيار توليدکنندگان ايراني قرار دهد، قطعاً بازار ايران نيز با تصاوير و کاراکترهاي ايراني _ اسلامي به اشاعه فرهنگ اصيل ايراني خواهد پرداخت.

* صنعتکار: توليدکنندگان ملي نيازمند حمايت ملي براي عدم ورود کالاي مشابه به کشور هستند

در ادامه صنعتکار مديرعامل شرکت رُز تحرير (Canco) مي‌گويد: متأسفانه ورود کالاي مشابه در کشور رو به افزايش است به گونه‌اي که الان ما نيز با همين مشکل دست و پنجه نرم مي‌کنيم و هيچ کسي هم جوابگو نيست.

وي ادامه مي‌دهد: توليدکنندگان ايراني نيازمند حمايت هستند، اما اکثر مواقع اين حمايت‌ها، مالي تصور مي‌شود در صورتي که اينگونه نيست بلکه توليدکنندگان ملي نيازمند حمايت ملي براي عدم ورود کالاي مشابه که قدرت توليد آن در کشور وجود دارد، هستند اما به دليل اينکه لوازم‌التحرير و حوزه نوشت‌افزار از متولي مشخصي برخوردار نيست، همچنان توليدکنندگان با مشکلاتي مواجه هستند که همين امر به توليد ملي ضربه وارد خواهد کرد. 

* غضنفري: هزينه غرب در حوزه فرهنگي فراتر از ايران است

در ادامه حميدرضا غضنفري مدير بازرگاني «پيکاسو»، مي‌گويد: 15 سال است که به وارد کردن مداد، مدادرنگي، ماژيک، پاستل روغني و ‌مدادتراش به کشور مي‌پردازيم و به توليد دفتر با تصاوير کلاسيک و طرح‌هاي ساده نيز اهتمام بسياري داريم.

وي ادامه مي‌دهد: اگر مي‌بينيد که شخصيت‌هاي کارتوني غربي در ميان کودکان و نوجوانان از محبوبيت خوبي برخوردار است، به خاطر اين بوده که غرب بر روي هر يک از کاراکترها کار اساسي، هنري و تبلغاتي درست انجام داده است و به ساخت فيلم و انيميشن توجه بسياري دارد به همين منظور وقتي محصولات خود را وارد کشوري مي‌کند، قطعاً‌ محصول مربوطه از تعداد قابل توجهي مخاطب برخوردار است.

 

 

* توجه به ايجاد اشتياق باعث محبوبيت محصولات فرهنگي در ميان مخاطبان مي‌شود

غضنفري بيان مي‌کند: متأ‌سفانه در کشور ما پيش‌زمينه‌اي براي توليد برندها و شخصيت‌هاي اسلامي _ ايراني وجود ندارد يعني زماني خواهيم توانست در برابر تصاوير غربي به انتشار و توليد نوشت‌افزار با تصاوير ايراني _ اسلامي بپردازيم که اشتياق را در کودکان به وجود آوريم.

وي مي‌افزايد: يکي از کارهاي ما در برند «پيکاسو» اين است که از تصويرهايي استفاده کنيم که شخصيت غربي نباشند، يعني اکثر تصاوير ما عکس‌هايي نظير گوزن، گاو و چوپاني در حال فلوت زدن است که هيچ کدام از اين تصاوير هنجارشکن نيستند اما متأسفانه با توجه به اينکه برخي از توليدکنندگان ايراني در داخل کشور به توليد نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير مي‌پردازند، اما اکثر تصاوير از تصاوير غربي است اما شرکت‌هايي نظير «پيکاسو» که خود وارد کننده محصولات خارجي هستند، همه تصاويرشان اگر چه ايراني نيست، اما هنجارشکن هم نيست.

* کالا باکيفيت بي‌نياز از استفاده تصاوير و شخصيت‌هاي غربي است

اين کارشناس حوزه نوشت‌افزار عنوان مي‌کند: وقتي کالايي با کيفيت باشد، نيازي به استفاده از تصاوير شخصيت‌هاي کارتون‌هاي غربي نيست به همين علت سياست ما هميشه بر اين بوده است که هيچ گاه از تصاوير کارتوني و يا شخصيت‌هاي غربي بر روي محصولات‌مان استفاده نکنيم.

اين گزارش حاکي از آن است، که توليدکنندگان ايراني به سهولت مي‌توانند وارد مقوله توليد آن هم با عزم جدي شوند اما وجود برخي از مشکلات که اکثر آنها نيز از عدم قانون صحيح در اين حوزه حکايت دارد، مانع توليد ملي در کشور مي‌شود.

به طور مثال برخي از سريال‌ها و انيميشن‌هايي که از صدا و سيما پخش مي‌شود و در بين مخاطبان داراي محبوبيت است، به سهولت مي‌تواند بر روي لوازم‌التحرير و نوشت‌افزار قرار گيرد اما به گفته بعضي از توليدکنندگان نوشت‌افزار ايراني، برخي از تهيه‌کنندگان با درخواست دستمزدهاي ميليون توماني مانع استفاده تصاوير اين شخصيت‌ها بر روي محصولات فرهنگي مي‌شوند که همين امر منجر به استفاده توليدکننده از تصاوير غربي و گاه تصاوير فاحش در اينترنت اکتفا کرده و از آنها براي توليد انبوه استفاده مي‌کند که خود اين امر به ترويج فرهنگ غربي به ويژه پوشش و سبک زندگي غربي مي‌انجامد.

مسئولان فرهنگي خود به خوبي بر اين امر آگاهند که محصولات فرهنگي اعم از نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير و پوشاک هميشه مورد توجه کودکان و نوجوانان بوده و هست و اين مخاطبان به سهولت مي‌توانند الگوي خود را از تصاويري که بر روي آنها استفاده مي‌شود، بهره گيرند اما باز هم در غفلت چندين ساله خود مانده و نسبت به فرهنگ به ويژه اشاعه فرهنگ صحيح اسلامي _ ايراني بي‌توجه بوده و به برخي از موارد نيز دامن مي‌زنند.

مرجع : خبرگزاري فارس
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html